BT’s kampagner er uhæderlig journalistik………

Den altoverskyggende BT kampagne i Olav Skaaning Andersens chefredaktør tid er Helle Thorning og Stephen Kinnocks personlige skatteforhold, som har kørt over flere år med meget lidt hensyntagen til sagens rette substans, men snarere et forsøg på karaktermord på oppositionslederen og senere statsministeren. Det er forbigået redaktionen på BT, at sagen er afsluttet, men den gik ikke Venstres og BT’s vej.

Dagbladet BT skriver den 23. juni 2010, at Stephen Kinnock ikke betaler skat i Danmark. Helle Thorning-Schmidt afviser flere skatteeksperters kritik med, at han “bor og arbejder” i Schweiz og er i Danmark færre end 180 dage årligt. Skat indleder en undersøgelse.

BT forsætter deres dækning af sagen baseret på enkeltstående vidneudsagn og ikke mindst “eksperter” som dækker BT’s formål af at ødelægge oppositionslederen politisk for at få genvalgt Lars Løkke Rasmussen der på dette tidspunkt er håbløst bagud i meningsmålingerne. Eksperter og vidneudsagn der taler for ægteparrets skattesag sorteres skånselsløst fra af redaktionen på BT.

Skat Københavns afgørelse i Helle Thorning-Schmidt (S) og Stephen Kinnocks skattesag landede på mystisk vis på dagbladet BT, en uges tid inden der blev udskrevet folketingsvalg i august 2011. Det skriver Berlingske 7. november 2012, der har de nye oplysninger fra anonyme kilder.

BT har kategorisk afvist at afsløre noget som helst over for den igangværende Skattesagskommission med henvisning til kildebeskyttelsen. Politisk betinget lækage. Oplysningen om, at BT-journalister fik kendskab til afgørelsen en uge før valgkampens start, kan meget vel betyde, at hensigten med lækken var at skade Helle Thorning-Schmidts valgkamp.

Der er her værd at bemærke chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT, stædigt har fastholdt lækken om skattesagen skete en uge før valget i 2011, det er en direkte løgn jævnfør oplysningerne til Berlingske.

Politiken, den 16. maj. 2012 : BT kampagne mod Henrik Sass Larsen og Tommy Kamp, Køge.
Socialdemokraten Henrik Sass Larsen går i frontalangreb på BT, efter at anklagemyndigheden har droppet tiltalen om bedrageri mod hans ven og partifælle, Tommy Kamp.

Jeg er i mild grad chokeret over, at man kan igennem et år kører en så altomfattende og svinsk kampagne, som BT har kørt baseret på nogle menneskers udsagn, hvorefter det viser sig, at de pågældende mennesker har løjet“, siger han.

BT fortsætter smædekampagne mod 3F:
3F Vejle fulgte vedtægterne og en advokatvurdering, da de udbetalte fratrædelsesgodtgørelse til den tidligere formand og næstformand, der var blevet afsat ved en mistillidserklæring. Alligevel bruger BT sagen som en del af deres kampagne mod 3F Vejle.
Ligesom tidligere baserer dagens artikel ”3F-chefer i Vejle forgyldt” sig kun på en enkelt navngivet kilde, der tidligere har været i konflikt med 3F Vejle. Som ekspert bruger BT en advokat, der siger, at begge synspunkter – også 3Fs – i sagen kan forsvares, og at det er svært at sige, hvem der har ret. Det tyder altså ikke på, at BT er blevet grundigere i deres research, selv om de tidligere har måtte erkende, at det var en direkte usandhed, at de skrev, at en 3F-medarbejder tog livet af sig i forbindelse med en retssag.

 

Disse eksempler er beviser på,  der drives uhæderlig journalistik på Dagbladet BT.

En kritisk journalistik er god og gavnende for demokratiet i Danmark og er det det bedste værn mod korruption og magtmisbrug i magtens korridorer. Men når BT bedriver uhæderlig journalistik og fra vælger ekspert udsagn, der strider mod bladet politiske mål at ødelægge oppositionslederen, så er det ødelæggende for det danske demokrati.

 

Hvad har BT af læsere?

Det har jeg undersøgt:
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2012 – 59.401 aviser på hverdage. (-13%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2011 – 66.547 aviser på hverdage. (-2,6%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2010 – 68.372 aviser på hverdage.

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT fra 1. februar 2010


Olav Skaaning Andersen er ansat som chefredaktør på B.T den 1. februar 2010 og må stå som ansvar for BT’s journalistiske profil. Der er værd at bemærke bladets oplagstal falder dramatisk, da Olav Skaaning Andersen har haft fuld indflydelse på driften af BT.

Wikipedia.dk skiver om Olav Skaaning Andersens profil:
” (Dele af) denne artikel er eller antages at være en selvbiografi. Det er imod Wikipedias normer og betyder, at artiklen helt eller delvis bør omskrives af en uafhængig person eller slettes. I mellemtiden anbefaler vi læserne at tage dette med i betragtning under læsningen”.

Journalistens fagfestival:

Til weekendens (Uge 45 -2012) fagfestival skal folketingets formand, Mogens Lykketoft, interviewe chefredaktør på BT, Olav Skaaning Andersen. Det kommer blandt andet til at handle om kampagne-journalistik.

Under overskriften “Hævnens Time” får fire politikere lov til at rette skytset mod chefredaktørerne til fagfestivalen. En af politikerne er tidligere statsministerkandidat for Socialdemokraterne Mogens Lykketoft, der skal interviewe Olav Skaaning Andersen, chefredaktør på BT.

Jeg vil afæske ham, hvilke principper han har for sin journalistiske linje og valget af ‘kampagne-temaer’ i BT og selvfølgelig konfrontere ham med nogle konkrete eksempler. Det sker med baggrund i mit ønske om, at medierne bidrager til at informere borgerne, så de er vel rustede til at udøve deres demokratiske rettigheder,” skriver Mogens Lykketoft i en mail til journalisten.dk.

Jeg håber Mogens Lykketoft kan afæske hr. Olav Skaaning Andersen sandheden om BT’s kampagner, men det er en stor opgave han har påtaget sig på mandag!

Share This Post

Skriv et svar