Venstres omvendte løftebrud……….. eller uhæderligt politisk spin!

VK(O) Regeringen barslede i 2008 med deres vision af Danmarks fremtidige transport politik.

BÆREDYGTIG TRANSPORT – BEDRE INFRASTRUKTUR.  Hent den her. En hæderlig beskrivelse på det tidspunkt.

Jeg citerer herfra: (Side 8 – venstre kolonne)

VK(O) Regeringen vil foreslå en indsats, der målrettet kan påvirke adfærden i den individuelle vejtrafik. Det skal gøres billigere at købe en bil, men til gengæld dyrere at bruge den.

Og både danske og udenlandske lastbiler skal betale for deres slid på vejene. Regeringen vil fremsætte lovforslag i folketings­ samlingen 2009-10 med henblik på at indføre en grøn kørselsafgift, der skal omfatte lastbiler allerede fra 2011 og personbiler fra 2015, idet indførelsen for personbiler kan ske over en årrække”.

Senere vedtog VK(O) -regeringen med “Forårspakke 2.0″ (side 28) indførelsen af afgiften på lastbiler, hvor den skulle være en del af finansiering til blandt andet skattelettelser. Man forventede lastbilafgiften skulle indbringe omkring 2 mia. hvert år. I forbindelse med finanslovs aftalen for 2012, aftalte den nuværende regering at man videreførte afgiften og at den nu skulle indbringe i omegnen af 2,7 mia. kr. Den nuværende regering ville altså blot forhøje afgiften, mens det uden nogen som helst tvivl var VK(O) -regeringen der opfandt afgiften.

Senere i VK(O) – Regeringens visioner hedder det: (Side 8 – midterkolonnen)

De centrale elementer i indretningen af en grøn kørselsafgift skal være:
Trængsel:
Ved at lade kørselsafgiften variere i forhold til tid og sted vil det være muligt at reducere trængslen i myldretiden og på de mest belastede vejstrækninger.

Det vil ikke mindst få effekt i de største byer, hvor kørselsafgifter vil mindske støj og luftforurening. Samtidig skal det være billigere at køre på steder, hvor der er plads på vejene“.

Hvad gjorde Venstre efter de var kommet i opposition, så?

Sofie Løhde (V) startede sammen med andre toneangivende borgerlige medlemmer af Folketinget en kampagne mod den nuværende regerings forslag om betalingsring (Trængselsafgift) i København (Kørselsafgift i VK(O) sprog). Kampagnen toppede med en effektiv Facebook side, anført Venstres Sofie Løhde med en særdeles effektiv kampagne tordnede mod den mod betalingsringen, ivrigt og ukritisk støttet af TV2, TV2 News og de borgerlige aviser anført af BT (Venstres trofaste talerør).

Venstre tordnede mod betalingsringen, som regeringen reelt havde overtaget fra netop Venstre og VK(O) – Regeringens eget forslag  BÆREDYGTIG TRANSPORT – BEDRE INFRASTRUKTUR.

En fuldstændig absurd forestilling fra Partiet Venstres side, der havde det formål at skabe vanskeligheder for den nye regering, der på tidspunkt var hårdt presset af EU-formandskabet. Venstre er dermed årsag til trængslen fortsætter mange år fremover i København og de større danske byer. Husk på det, når I sidder i lange trafikkøer……….

Det var politisk spin i sin værste form og det havde kun et mål, nemlig at fjerne troværdigheden for den nye regering. Denne kampagne blev fulgt op af Venstres folketingsmedlemmer der i SSFR – Regeringens første år råbte “løftebrud” i Folketinget ved stort set alle møder i Folketinget.

I regeringens andet leveår blev Venstres nye strategi til “BYRDESTOP” og en profilering af Venstre som erhvervslivets beskytter i Folketinget. Venstre står nu for oprettelse af nye danske arbejdspladser finansieret ved nedsættelsen af selskabsskatten og “erhvervsfremmende foranstaltninger“.  Venstreformanden gør et stort nummer ud af virksomhedsbesøg og for at blive fotograferet med de rigtige, succes rige, erhvervsledere, for at skabe et statsmands image.

Ikke et ord om VK(O) Regeringen “sad på hænderne”, da Danmark i hans regeringstid på få år mistede tæt  ved 180.000 danske arbejdspladser til udlandet.

Er du forvirret, for det er jeg!

Men det er jeg så alligevel ikke…..

For Venstres mål har været siden Lars Løkke mistede statsministerposten, udelukkende at bringe den tidligere statsminister tilbage i statsministerkontoret. Om det så skal skade udviklingen af dansk politik og dermed skade Folketingets lovgivningsarbejde til gavn for det danske samfund, det bekymrer ikke Venstre!

Men Venstres næstformand Kristian Jensen topper med gennemskuelig politisk spin på Twitter.

Kristian Jensen (V) spin på højeste plan, men let gennemskuelig....

Kristian Jensen (V) spin på højeste plan, men let gennemskuelig….

I 2008 var det VK(O) og dermed også det regeringsbærende parti Venstres politik at indføre en afgift på lastbiler! Om Kristian Jensen har en dårlig hukommelse eller ikke vil stå ved Venstres politik, det må Kristian Jensen forklare os.

Men det står fast, at han og Venstre bedriver uhæderligt politisk spin og dermed prøver at tørre deres egen lastbil afgift af på regeringen. Det  er utroværdigt Kristian Jensen!

Det “erhvervsvenlige” parti Venstre stod for fedtafgiften, Iværksætterafgiften, lønsumsafgiften, medieafgiften, Noxafgiften, bare for at nævne nogle få af de 287 skatter og afgifter Venstre har påført danskerne og erhvervslivet, for at få råd til skattelettelser til de bedst aflagte danskere, som for eksempel den administrerende direktør i Danske Bank, samt direktører i andre store danske virksomheder, der har fået 485.000 kroner og mere i gave fra Venstre, selvom de har en års indkomst på 10 mill. kroner eller mere!

Fælles for disse skatter har været Venstre indførte dem og forsøgte via politisk spin at give den nuværende regering ansvaret for dem.

 

Share This Post

Skriv et svar