Dansk Folkepartis vilde løfter holder ikke……

Dansk Folkeparti topper i ny menings på Epinion, hvilket har givet genlyd i alle danske medier. I sidste måned toppede Socialdemokraterne i en Wilke måling, som ikke blev omtalt i medierne.

Hvorfor denne forskel, kan man spørge sig selv om?

Nu strammer Dansk Folkeparti løfterne til vælgerne med en Vejfond på 30 milliarder. Vel og mærke uden partiet fortæller vælgerne hvordan de vil betale for den vejfond. Dermed fraviger partiet ikke sin hidtidige praksis, det skal retfærdigvis siges her.

Tidligere har Dansk Folkeparti udstedt sociale løfter for 76 milliarder (Kaldet: “Tulliarder – dvs. løfter uden finansiering og uden tidshorisont”.)

Samtidig lover Dansk Folkeparti vælgerne en årlig vækst i den offentlige sektor på 0,8%, som partiet heller ikke fortæller hvem der skal betale for det? Den drejer sig i omegnen af 3,6 mia. kroner ud fra et budgettal på 449 mia kroner i 2015.

Dermed kommer Dansk Folkepartis løfter op 106 milliarder kroner, der ikke er anvist finansiering for. Der til skal lægges løftet om en årlig vækst på finansloven på 0,8%. Selvom partibosserne i Dansk Folkeparti fortæller medierne, det er planer, der skal betales over en årrække, så skylder de at fortælle vælgerne i hvilken tidshorisont, de arbejder ud fra?

Jeg vil kalde Dansk Folkepartis løfter for “duer på taget”. Danmarks finanslov for 2015 er kendetegnet ved der reelt kun 3 – 4 milliarder kroner, der kan forhandles mellem partierne, resten af finansloven er lovbundet.

Dermed vil det matematisk tage 26 år at gennemføre Dansk Folkepartis løfter til de danske vælgere ud fra den finanslov vi kender i dag.

thuliarder_DR

Derfor mener jeg ikke medierne skal acceptere Peter Skaarup og Kristian Thulesen Dahls forklaringer om deres valg løfter, men derimod gå en i en reel debat og analyse af partiets økonomiske politik set i forhold til valgløfterne som partiet strørom sig med.

Medierne kunne starte med at fortælle danskerne hvordan Vejfonden skal betales?

Det er blandt andet vejprojekter som den tredje Limfjords forbindelse, udvidelsen af den fynske motorvej og Viborg-Aarhus-motorvejen, der skal sættes fart på med fonden. (Og nu foreslår Venstre så en Midtjysk Motorvej til 20 milliarder kroner, der måske også skal betales af Vejfonden)

Forslaget kommer fra Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, og bakkes op af Venstre, de Konservative og Liberal Alliance.

Jeg vil lade det være helt op til en ny regering, for man skal finde finansieringen. Jeg tror ikke, man kan gøre for meget under 25-30 milliarder kroner over en 20-årig periode, men pengene skal vi finde“, siger han til DR Nyhederne.

Kim Christiansen understreger, at der med Togfonden DK er sat op mod 30 milliarder kroner af til den kollektive trafik, og “nu er det hul lukket frem til 2025”.

Togfond øger oliebeskatning.
Togfonden DK, der blandt andet muliggør en reducering af rejsetiden med tog på tværs af landet, blev vedtaget af regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i september 2013.

Kim Christiansen mener oliebeskatningen kan betale Vejfonden sammen med en afgift på udenlandske lastbilers kørsel i Danmark. Begge forslag er ikke realistiske, mener jeg. Indtægterne ved oliebeskatningen er vigende og lastbilafgiften er i strid med EU reglerne. Hvis Danmark indgår i en vej afgift/beskatning, så kan vi forvente de sammen beskatninger i de øvrige EU-lande, det kan danskerne ikke have interesse i.

Kristian Thulesen Dahl går i rette med flere konkrete udregninger i Socialdemokraternes tabel, som kan læses på hjemmesiden tulliarder.dk.

 

 

 

Share This Post

Skriv et svar