Amin Skovs konkurs vrøvl…

Jeg mener det er noget forbasket vrøvl Amin Skov skriver i hans pressemeddelse om konkursen med Restaurant Vejlegården.

Jeg vælger at bringe hans pressemeddelelse bragt i Vejle Amts Folkeblad i dag, for i modsætning til Amin Skovs støttegruppe på Facebook, så er der åbent for andre synspunkter på min blog.

Vejlegården er gået konkurs

Den konfliktramte og brandramte restaurant Vejlegården er gået konkurs. Konflikten og senest branden har slået bunden ud af Vejlegårdens økonomi, forklarer den snart tidligere forpagter Amin Skov.

aminskov

Amin Skov udtaler:
Det er med stor beklagelse, at jeg må meddele, at Restaurant Vejlegården ikke længere kan opretholdes økonomisk og er derfor pr. 4 marts 2013 gået konkurs.

Igennem det seneste år har 3Fs konflikt mod Vejlegården kostet mange ressourcer. Dette har kunne mærkes især i den daglige drift og ikke mindst i vanskelighederne med at skaffe og tilføre kapital til virksomheden.

Min kommentar:
Det økonomiske grundlag var borte inden Amin Skov startede forpagtningen. Han overtog en en forpagtning fra den tidligere forpagter, der gik ned økonomisk – og dermed også hans gæld, da han er omfattet af virksomhedsoverdragelses reglerne. Det er senere gået op for Amin Skov og hans støtter.

Trods en massiv medie opbakning og dermed en ubetalelig reklame for virksomheden,  så lykkedes det for Amin Skov, at oparbejde et underskud på 800.000 kroner. (Dokumenteret i Arbejdsretten i november 2012)

Det skete med fulde huse til stegt flæsk, hvor borgerlige politikere stod i kø uden for Restaurant Vejle gården for at komme ind.

Efter branden den 21. december 2012 har Vejlegården mistet hele omsætningen og dermed det økonomiske grundlag. Og efterfølgende valgte Sydøstjyllands Politi den 21. januar at sigte mig for brandstiftelse og forsikringssvindel.

Dét har sat mig i skakmat: Sålænge jeg er sigtet, vil forsikringen ikke udbetale vores del af forsikringssummen. Og så længe jeg ikke har nogen forsikringssum at istandsætte for, kan jeg ikke åbne restauranten, så der igen bliver indtægter til lønninger, leje og varer.

Således har Vejlegården ikke haft nogen former for indtægt i nu over 2 måneder!

Desværre har politiet trods manglende beviser og – indtil videre – 11 ugers efterforskning stadig ikke tilbagekaldt sigtelsen, så vores forsikring kan komme igang.

2012 har været et meget svært år for Restaurant Vejlegården: 3Fs konflikt mod Vejlegården har svækket os økonomisk, og politiets langstrakte opklaringsarbejde og den opretholdte sigtelse mod mig har taget det sidste liv af virksomheden.

Min kommentar:
Det er en lovlig konflikt 3F har iværksat og det er sket på baggrund af Amin Skov har presset medarbejdere til at gå over til KRIFA, hvis ikke de gjorde det, så blev de fyret – og endelig så er det berettigede krav 3F har fremsat om manglende lønudbetalinger med videre.

Det er med stor ærgelse, smerte samt et trist sind, at jeg må tage afsked med en virksomhed, som vi har brugt enorme ressourser på, og med et fantastisk personale, som forhåbentlig finder nyt arbejde.

Min kommentar:
Det er ikke første gang Amin Skov prøver at gå konkurs.

Lukning af Restaurant Vejlegården er et nederlag for det danske samfund. Ikke kun på grund af tab af arbejdspladser, diverse skatter, afgifter mm. som Vejlegården bidrog med til samfundet. Men på grund af de sprækker hele sagen har givet retssamfundet i Danmark. Et retssamfund, der trods adskillige appeller valgte ikke at blande sig i hverken en faglig konflikt eller sætte spørgsmålstegn ved politiets sigtelse, som kom før beviser af nogen art!

Min kommentar:
“Frihedshelten” Amin Skov har valgt en konflikt, fyret medlemmer af 3F og brugt tiden på politisk propaganda arbejde frem for at drive en god og sund restaurant i Vejle. Hans politiske venner i Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance trak følehornene til sig og skippede “frihedshelten”, da han blev sigtet for brandstiftelse.

Men det står fast 3F har en lovlig konflikt mod Vejlegården og retssamfundet har vist sit værd i Arbejdsretten, hvor Amins Skov og KRIFA led et svidende nederlag i deres kamp for at bevise 3F førte en ulovlig konflikt mod dem.

Det er kun Amin Skovs venner og hans støttegruppe på Facebook, der kan give ham ret i, at 3F er skyld i hans konkurs…… Men de er uden for al sund logik og fanatiske i deres opbakning til “frihedshelten” fra Vejle.

Sandheden er vel bare, der er nogle der kan drive en restaurant og andre kan ikke….

Men det er værd at bemærke den “liden tue” der væltede læsset for Amin Skov Badrbeigi, det var hans venner i KRIFA, der senere på måneden ville indgive konkursbegæring, hvis ikke køkkenchefen på barsel fik sin løn…..

 

Share This Post

BT’s kampagner er uhæderlig journalistik………

Den altoverskyggende BT kampagne i Olav Skaaning Andersens chefredaktør tid er Helle Thorning og Stephen Kinnocks personlige skatteforhold, som har kørt over flere år med meget lidt hensyntagen til sagens rette substans, men snarere et forsøg på karaktermord på oppositionslederen og senere statsministeren. Det er forbigået redaktionen på BT, at sagen er afsluttet, men den gik ikke Venstres og BT’s vej.

Dagbladet BT skriver den 23. juni 2010, at Stephen Kinnock ikke betaler skat i Danmark. Helle Thorning-Schmidt afviser flere skatteeksperters kritik med, at han “bor og arbejder” i Schweiz og er i Danmark færre end 180 dage årligt. Skat indleder en undersøgelse.

BT forsætter deres dækning af sagen baseret på enkeltstående vidneudsagn og ikke mindst “eksperter” som dækker BT’s formål af at ødelægge oppositionslederen politisk for at få genvalgt Lars Løkke Rasmussen der på dette tidspunkt er håbløst bagud i meningsmålingerne. Eksperter og vidneudsagn der taler for ægteparrets skattesag sorteres skånselsløst fra af redaktionen på BT.

Skat Københavns afgørelse i Helle Thorning-Schmidt (S) og Stephen Kinnocks skattesag landede på mystisk vis på dagbladet BT, en uges tid inden der blev udskrevet folketingsvalg i august 2011. Det skriver Berlingske 7. november 2012, der har de nye oplysninger fra anonyme kilder.

BT har kategorisk afvist at afsløre noget som helst over for den igangværende Skattesagskommission med henvisning til kildebeskyttelsen. Politisk betinget lækage. Oplysningen om, at BT-journalister fik kendskab til afgørelsen en uge før valgkampens start, kan meget vel betyde, at hensigten med lækken var at skade Helle Thorning-Schmidts valgkamp.

Der er her værd at bemærke chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT, stædigt har fastholdt lækken om skattesagen skete en uge før valget i 2011, det er en direkte løgn jævnfør oplysningerne til Berlingske.

Politiken, den 16. maj. 2012 : BT kampagne mod Henrik Sass Larsen og Tommy Kamp, Køge.
Socialdemokraten Henrik Sass Larsen går i frontalangreb på BT, efter at anklagemyndigheden har droppet tiltalen om bedrageri mod hans ven og partifælle, Tommy Kamp.

Jeg er i mild grad chokeret over, at man kan igennem et år kører en så altomfattende og svinsk kampagne, som BT har kørt baseret på nogle menneskers udsagn, hvorefter det viser sig, at de pågældende mennesker har løjet“, siger han.

BT fortsætter smædekampagne mod 3F:
3F Vejle fulgte vedtægterne og en advokatvurdering, da de udbetalte fratrædelsesgodtgørelse til den tidligere formand og næstformand, der var blevet afsat ved en mistillidserklæring. Alligevel bruger BT sagen som en del af deres kampagne mod 3F Vejle.
Ligesom tidligere baserer dagens artikel ”3F-chefer i Vejle forgyldt” sig kun på en enkelt navngivet kilde, der tidligere har været i konflikt med 3F Vejle. Som ekspert bruger BT en advokat, der siger, at begge synspunkter – også 3Fs – i sagen kan forsvares, og at det er svært at sige, hvem der har ret. Det tyder altså ikke på, at BT er blevet grundigere i deres research, selv om de tidligere har måtte erkende, at det var en direkte usandhed, at de skrev, at en 3F-medarbejder tog livet af sig i forbindelse med en retssag.

 

Disse eksempler er beviser på,  der drives uhæderlig journalistik på Dagbladet BT.

En kritisk journalistik er god og gavnende for demokratiet i Danmark og er det det bedste værn mod korruption og magtmisbrug i magtens korridorer. Men når BT bedriver uhæderlig journalistik og fra vælger ekspert udsagn, der strider mod bladet politiske mål at ødelægge oppositionslederen, så er det ødelæggende for det danske demokrati.

 

Hvad har BT af læsere?

Det har jeg undersøgt:
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2012 – 59.401 aviser på hverdage. (-13%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2011 – 66.547 aviser på hverdage. (-2,6%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2010 – 68.372 aviser på hverdage.

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT fra 1. februar 2010


Olav Skaaning Andersen er ansat som chefredaktør på B.T den 1. februar 2010 og må stå som ansvar for BT’s journalistiske profil. Der er værd at bemærke bladets oplagstal falder dramatisk, da Olav Skaaning Andersen har haft fuld indflydelse på driften af BT.

Wikipedia.dk skiver om Olav Skaaning Andersens profil:
” (Dele af) denne artikel er eller antages at være en selvbiografi. Det er imod Wikipedias normer og betyder, at artiklen helt eller delvis bør omskrives af en uafhængig person eller slettes. I mellemtiden anbefaler vi læserne at tage dette med i betragtning under læsningen”.

Journalistens fagfestival:

Til weekendens (Uge 45 -2012) fagfestival skal folketingets formand, Mogens Lykketoft, interviewe chefredaktør på BT, Olav Skaaning Andersen. Det kommer blandt andet til at handle om kampagne-journalistik.

Under overskriften “Hævnens Time” får fire politikere lov til at rette skytset mod chefredaktørerne til fagfestivalen. En af politikerne er tidligere statsministerkandidat for Socialdemokraterne Mogens Lykketoft, der skal interviewe Olav Skaaning Andersen, chefredaktør på BT.

Jeg vil afæske ham, hvilke principper han har for sin journalistiske linje og valget af ‘kampagne-temaer’ i BT og selvfølgelig konfrontere ham med nogle konkrete eksempler. Det sker med baggrund i mit ønske om, at medierne bidrager til at informere borgerne, så de er vel rustede til at udøve deres demokratiske rettigheder,” skriver Mogens Lykketoft i en mail til journalisten.dk.

Jeg håber Mogens Lykketoft kan afæske hr. Olav Skaaning Andersen sandheden om BT’s kampagner, men det er en stor opgave han har påtaget sig på mandag!

Share This Post

Vejlegården er ingen principiel diskussion………….værdig!

Martin Lyngbo skriver:
“Jeg har fulgt debatten om Vejlegården, siden kæmpeagurken landede i medierne i sommer. Og den har hele tiden undret mig. Ikke fordi den er indviklet, men fordi den er enkel.

I uger og måneder har jeg hørt på folk, der siger, at det er en vanskelig sag. Jeg har gået lidt stille med dørene, fordi jeg har tænkt, at der må været noget, som jeg har overset.

Men nu er sagen startet i arbejdsretten. I den anledning har Kristelig Arbejdsgiverorganisation (KA) udgivet en såkaldt debatavis. Hensigten er at føre bevis for, at sagen er principiel og skelsættende. Man kan roligt sige: Den bevisførelse er de ikke sluppet så godt fra. Nu kender vi de stærkeste argumenter for, at den danske model skulle have brug for et gennemgribende eftersyn, pladearbejde og en helt ny motor.”

Senere skriver Martin Lyngbo:
Men så går der både agurk og Christiansborg i den. Der råbes op om mere regulering. Som svage virksomheder kan råbe på mere statslig beskyttelse. Og det allermest morsomme er: Det er de såkaldte liberalister, der råber efter statsligt formynderi. Politikere fra de påståede liberale partier kappes om at overgå hinanden i krav om mere indblanding fra velfærdsstaten. Det er da sjovt.

Og det er endnu sjovere, når formanden for Kristelig Arbejdsgiverforening forsøger at løfte diskussionen til det principielle niveau. Han åbner sin fint opsatte debatavis med denne formulering: ”Retten til at strejke er en menneskeret. Men det burde også være en menneskeret at kunne fravælge strejke og lockout, hvis man ikke tror på konflikt som en givtig metode til at løse problemer.”

Det står med store bogstaver øverst på side 1. Jeg er sikker på, at den sætning har kostet en masse penge i honorarer til kommunikationsrådgivere. Men hvor er det dundrende dumt. Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde.

For det første: Nej, retten til at strejke er ikke en menneskeret. Den står hverken i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne fra 1948 eller den Europæiske Mennskerettighedskonvention fra 1950. Så her er der bare tale om en popsmart indledning. Det var sætning et.

For det andet, sætning to, som handler om, at man skal kunne fravælge konflikt, hvis man ikke tror på den.

Men kære KA (Kristelig Arbejdsgiverforening): Hvordan gør man det, hvis en arbejdsgiver tager ens rettigheder? Hvordan fravælger man konflikt, hvis man bliver lockoutet og får stillet et ultimatum: Behold dit job til nedsat løn eller meld dig i køen af arbejdsløse?”

Jeg anbefaler dig at læse hele Martin Lyngbos blogindlæg om konflikten “Restaurant Vejlegården” , den er særdeles velskrevet og behandler konflikten mellem Krifa, KA og 3F sobert og objektivt.

 

Share This Post

Vikarer på dansk overenskomst?

Vikarer på dansk overenskomst hos tomatkongen Mads Pedersen, Alfred Pedersen & Søn på Fyn. Det er et løfte tomatkongen har udstedt til de danske forbrugere.

Dyre danske tomater plukkes af polakker, der går til discount lønninger hos Alfred Petersen & Søn på Fyn.

Dyre danske tomater plukkes af polakker, der går til discount lønninger hos Alfred Petersen & Søn på Fyn.

Den holder ikke i praksis, for han har ikke levet op til målsætningen om overenskomstmæssig løn til sine polske tomatplukkere, eller det har hans underentreprenør vikarbureauet “Team Mangament” ikke!

Vikarfirmaet udbetaler 60 kroner i timen til polakkerne og har problemer med at registrere overarbejde og løntillæg korrekt. Det er ikke overenskomstmæssige danske arbejdsforhold.

Selvom tomatkongen Mads Pedersen skjuler sig bag vikarbureauet Team Mangament, så omgår han og firmaet Alfred Pedersen & Søn en almindelig anstændig medarbejder politik, for firmaet fyrer danskere på danske overenskomster og har måttet betale en klække erstatning til ørgen Kruse Pedersen for fyringen.

3F Fagbladet omtaler sagen på deres webside:
– Efter mere end 22 års ansættelse blev den 45-årige gartner Jørgen Kruse Pedersen fyret hos Alfred Pedersen & Søn i september 2011.

– 3F rejste en faglig sag på vegne af sit medlem, der var tillidsmand på gartneriet. I februar i år måtte tomatavler Mads Pedersen betale en godtgørelse på 224.000 kroner til Jørgen Kruse Pedersen for fyringen.

– Fyens Stiftstidende bragte 27. februar 2012 en artikel om fyringssagen og gartneriets forhold til 3F, hvor tomatavler Mads Pedersen er citeret for at sige:

Tomatkonge Mads Pedersen, Alfred Pedersen & Søn: “I dag bruger vi vikarer, men det er på danske overenskomster, og det betyder mange millioner i øgede lønomkostninger.”

Det udtalelse har ikke medført de polske tomat har fået deres tilgodehavende…..

Igennem vores samtaler med Alfred Pedersen & Søn oplever vi, at de har stor vilje til at løse de eventuelle misforståelser og uoverensstemmelser, der måtte være. Vi er overbevist om, at der findes en løsning som tilfredsstiller alle parter og følger udviklingen i processen tæt, skriver Peter Løth, Dansk Supermarked.

Men det er ikke nok, for de skal have deres tilgodehavende løn, hvis Coop Danmark og Dansk Supermarked skal leve op deres egne målsætninger og løfter til deres kunder, at deres leverandører skal have ordnede forhold.

Det er der IKKE i dag hos tomatkongen på Fyn. En bakke tomater fra Alfred Pedersen & Søn koster i dag 26,95 hos min Dagli’Brugs. Et kilo hollandske tomater ligger på cirka det halve, så der må være råd til at betale de polske og lettiske arbejdere for tomatplukningen.

Se et eksempel på en kontrakt for lettisk medarbejder her……….

Det fremgår af denne kontrakt “Samarbejdsaftale”, at arbejdet udføres uden overenskomst, til en timeløn på 50 kroner, medarbejderen skal acceptere overarbejde i hverdagen samt i weekend, der kan trækkes 25% af den optjente løn, hvis medarbejderen stopper før tiden.

Huslejen er 5.000 kroner om måneden for et værelse med adgang til køkken og vaskemaskine, selvom det fremgår bolig stiles til rådighed!

Jeg mener ikke COOP Danmark og Dansk Supermarked længere med troværdighed kan sælge fynske tomater fra Alfred Pedersen & Søn i deres supermarkeder.

Jeg køber dem ikke længere……

Share This Post

Medlem af en gul fagforretning, det er dit valg, men læs her……….

Jeg stiller spørgsmålet :

“Har LO og Fagforeningerne andet alternativ end skrue prisen ned på et gult kontingent niveau?”

Jeg tror ikke medlemsflugten stopper før det sker. Men handler de ikke, så er det en lang dødskamp, der forestår for Poul Erik og Harald. Det betyder, de skal ud af deres dyre ejendomme, ned i løn og der skal være et øget frivilligt tillidsmandsarbejde på virksomhederne.  DA og DI må yde arbejdstimer til tillidsmandsarbejde.

LO fagforeningerne vil fortsat tabe medlemmer, hvis de kun er serviceforretninger uden massivt engagerede medlemmer. Derfor skal det lokale arbejde ude på virksomhederne opprioriteres – ikke kun i ord – men ved at lægge penge ud til det faglige arbejde på virksomheden. Kun derved får fagforeningen et tilhørs forhold til LO fagforeningen. Faglig synlighed på arbejdspladsen er alfa og omega.

LO medlemmet må personligt tage et medansvar for den faglige kultur på deres arbejdsplads. Det skal ikke være ved at true medlemmer af “de gule” til at blive LO medlem. Som bekendt skaber pres modpres, der er en meget menneskeligt, at handle modsat ved pres. Nej der skal et synligt fagligt arbejde og oplysning til. De skal have at vide hvorfor deres arbejdsplads netop giver den løn og har et godt arbejdsmiljø.

Faglig synlighed på arbejdspladsen er vigtig. Det er OGSÅ det enkelte LO medlems ansvar.

Faglig synlighed på arbejdspladsen er vigtig. Det er OGSÅ det enkelte LO medlems ansvar.

Det Faglige Hus (Gul serviceforretning, der kalder sig fagforening), har anlagt sag ved domstolen, fordi deres medlemmer ikke har de samme rettigheder på Emballageoverenskomsten, der er indgået mellem DI på den ene side og 3F og HK på den anden.

Sagen drejer sig om, at Det Gule Hus åbenbart har to medlemmer på en emballagevirksomhed, der ved sygdom ikke får refunderet supplerende sygeløn fra Emballageindustriens Sociale Fond. Refusion er nemlig i overenskomsten betinget af medlemskab af 3F eller af HK. Så arbejdsgiveren får ikke refusion for snyltende gule medarbejdere. Der er ikke noget i overenskomsten, der forhindrer arbejdsgiveren i at betale fuld sygeløn, han kan bare ikke få refusion fra den sociale fond.

Det Gule Hus har stævnet virksomheden for ikke at udbetale den fulde sygeløn. Vinder virksomheden, åbner de nye muligheder for at udvikle overenskomster med særrettigheder for forbundsmedlemmer.

Er det muligt at tabe den retsag?

Er man medlem af en indkøbsforening, som for eksempel “Forbrugsforeningen” får man varen 7-20% billigere end den kunde, der ikke er medlem. Ydermere får medlemmet faktisk kredit på en måned eller mere afhængig af købsdatoen. Gælder der ikke de samme regler for (fag)foreninger?

Venstre kæmper i samarbede med Dansk Folkeparti og KRIFA for friheds helte, der vil sætte medarbejderne 6 - 8.000 kroner ned i løn

Venstre kæmper i samarbejde med Dansk Folkeparti og KRIFA for friheds helte, der vil sætte medarbejderne 6 – 8.000 kroner ned i løn

Venstre er jo tilhænger af foreningsfrihed…………. så må partiet også lovgive om denne form for pluralisme, der betyder virksomhederne kan udbetale løn efter medarbejderens valg af fagforening/forretning.

Vil Venstre ikke det, så er det afsløret, at partiet udelukkende er ude på at stække LO fagforeningernes indflydelse. For det er jo Venstres egentlige mål.

Det er et politisk mål, men så meld klart ud Lars Løkke i stedet for at skjule dit og partiets mål.

Share This Post