Det globale arbejdsmarked………..

BT skriver i dag om storimport af udenlandsk arbejdskraft.

I forlængelse af agurkehistorien i denne uge om danske arbejdere i Aarhus, der ikke “ville arbejde” for mindste lønnen giver BT med baggrund i 3F’s dokumentation et mere sandt billede af de danske arbejderes dovenskab….. der senere viste sig at være mere nuanceret end det, som Jyllands Posten forsøgte at sælge til deres læsere.

Arbejdsgiveren havde IKKE søgt danskere til flisearbejdet, så derfor er de ledige danskere i Aarhus IKKE dovne, som Jyllands Posten forsøger at fremstille det i sin artikel i mandags………

Som det fremgår nedenfor, så tænker arbejdsgiverne i særlig grad på profit og mindre på fremtidens arbejdsmarked.

Særligt slemt er det i de seks brancher, der oplistet på nedenstående grafik:

oestarbejdere

De seks brancher, der har hyret flest østarbejdere ind de seneste fire år, er samtidig de samme brancher, der har fyret flest danskere. På fire år har de ansat 70 procent flere østarbejdere, mens de har fyret danskere.
Det viser tal fra Jobindsats.dk og Danmarks Statistik.

Der var i 2012 godt 74.000 østarbejdere i Danmark. Alene i 2012 kom der ekstra 10.123 østarbejdere til byggeriet, rengøring og de andre brancher, der bruger mest udenlandsk arbejdskraft. Og selv om de tjener mindre end danskere, gør de ekstra meget for at holde på jobbet.

De kan komme herop og tjene fire til seks gange så meget som derhjemme, De kommer herop udelukkende for at arbejde og tjene penge. De har ingen familie at tage hensyn til“, siger arbejdsmarkedsforsker og lektor ved Københavns Universitet Søren Kaj Andersen til fagbladet3f.dk,

Men det stopper ikke her………

truede

Kilde: BT og 3F.dk

Der er mange danskere, der i dag føler sig sikre i deres job, som kraftigt må overveje om det globale arbejdsmarked ikke rammer deres erhverv inden for kort tid. Mange virksomheder udliciterer allerede i dag højt kvalificerede jobs til Asien og Østeuropa.

Hvis man skal stå stærkt som medarbejder i dag, så er der behov for et stærkt fagligt sammenhold på arbejdspladsen og ikke mindst efteruddannelse for den enkelte medarbejder. Derfor burde alle der står uden for fagforeningerne overveje om det ikke er på tide at melde sig under fanerne. Det gælder også dem der i dag sparer på deres fagforenings kontingent ved at stå i fagforretningerneDet Faglige Hus“, “Krifa” og hvad de ellers hedder.

Det globale arbejdsmarked er kommet for at blive……

Men der er solstråler på det danske arbejdsmarked, for ledigheden er på vej ned blandt danske håndværkere.

Ledigheden i Dansk Elforbund er på landsplan nede på godt tre procent – og i Nordjylland og Esbjerg helt nede på mellem 1,3 og 1,6 procent. I Dansk Metal var andelen af ledige i sidste måned nede under fem procent, og 3F’s byggegruppe har halveret antallet af ledige siden slutningen af marts.

Men denne fremgang i beskæftigelsen sker fordi der er en stor fratræden af ældre håndværkere, der går på pension i denne tid. Samtidigt er der ikke gennem længere tid ikke uddannet nok nye håndværkere. Den manglende uddannelse af håndværkere bærer arbejdsgiverne hovedansvaret for. Selvfølgelig har konjunkturen i de seneste år et delvist ansvar for det, men arbejdsgiverne har også et ansvar for at uddanne nok danske håndværkere, så fremtiden er sikret for deres virksomheders fortsatte drift.

Importen af udenlandsk arbejdskraft – specielt fra østeuropa – er ikke et fænomen, der kan fortsætte i al evighed, for det sker kun så længe forskellen mellem danske lønninger og østeuropæiske lønninger er på 4 til 6 gange i dansk favør…. så det gælder om danske virksomheder ikke forfalder til den nemme løsning……….

Jeg tror på lønningerne harmoniseres inden for en kortere periode i EU. Sker det, så bliver det svært at importere billig østeuropæisk arbejdskraft, det bør arbejdsgiverne “skrive sig bag øret” allerede nu.

Skal turist erhvervet have begunstigelser i form af nedsat moms og lignende, må det være en klar forudsætning, at man ansætter dansk arbejdskraft frem for billige asiater, der opholder sig i Danmark på “turistvisa” og lignende.

 

Share This Post

Venstres problem i en kommende valgkamp…….. er formanden!

Partiformand Lars Løkke Rasmussens humørsvingninger er så voldsomme, at det skaber bekymring i Venstre, skriver en del af Venstre Pressen – Dagbladet BT – i dag.

Hans egne partifæller frygter, at hans voldsomme temperament er en tikkende bombe under Venstres forventede sejr ved næste valg. At Løkkes værste fjende er Løkke selv. En af dem, som følger Løkke tæt og har bemærket de “dårlige sider,” er direktør i tanketanken Kraka, Peter Mogensen, der har været spindoktor for tidligere statsminister, socialdemokraten Poul Nyrup Rasmussen.

Artiklen har også været tilgængelig på Berlingske, men er slettet der. Formentligt efter et kammeratligt råd fra Venstres presse Tjeneste. Det bliver svært for BT at hente alle de trykte eksemplarer hjem igen, så den bliver nok stående.

BT's forside i dag

BT’s forside i dag

En tidligere Venstre vælger skriver i debatten om artiklen:
Venstre har hele mit liv været mit parti, men de tider er forbi. Lars Løkke har skuffet. Jeg ser ham ikke som en rigtig statsmand og han har ved flere lejligheder været direkte pinlig at se og høre på.

Han tåler dårligt konfrontationer fra journalister eller politiske modstandere. Han hyles for nemt ud af den og kvitterer med at
blive mopset og teen-ages sur. Han kan slet ikke redde sig ud af en pinlig situation.

Desuden tvivler jeg stærkt på hans hensigter og troværdighed. Derfor slutter jeg mig til Dansk Folkeparti og håber det parti får
en chance for at bevise, at de kan lede et land med eller uden hjælp fra de øvrige danske partier”.

Hos Socialdemokraterne har man noteret sig, at Løkke på det seneste har virket utjekket og kort for hovedet i nogle situationer. Det kan bruges imod ham. Især på TV gælder det, at taber man hovedet, har man også tabt slaget. Seerne bryder sig ikke om det.

For 10 år siden udtænkte Anders Fogh Rasmussens daværende spindoktor, Michael Kristiansen, en metode til at slå Mogens Lykketoft, som dengang var S-formand.

Metoden blev spøgefuldt kaldt: “Find gedebukken frem i Lykketoft“, fordi hans lange hvide fipskæg gjorde ham ekstra truende, når han skældte ud på tv.
Kilde: BT.dk.

Der er god grund til Venstre “beskytter” formand Lars Løkke Rasmussen, for han ødelægger Venstres og sit eget “brand“, hver gang temperamentet løber af med ham. Og de gange er utallige!

Mange af disse vredes udbrud er dokumenteret i Bogen “Projekt Løkke” og adskillige interviews på TV, hvor det mest kendte er duellen mellem Lars Løkke og TV2′ s Henrik Qvortrup på Statens Museum for Kunst, hvor Lars Løkke vredt siger: “Du stiller upræcise spørgsmål“, da han ikke vil svare på det simple og præcise spørgsmål fra Henrik Qvortup: “Har du læst den 9 sider lange rapport om Helle Thornings skattesag?

Den sidste alvorlige sag er hans tur gennem Strøget på cykel, hvor tililende blev alvorligt skældt ud af en ekstremt ophidset Lars Løkke, fordi de ville tilkalde en ambulance. Men han ville IKKE på hospitalet, men indtagelse af fadbamser var i følge øjenvidner en af årsagerne til den tidligere statsmand – undskyld statsminister – kørte ind i en stribe cykler og væltede dem ud for Seven Eleven.

 

 

Share This Post

Olav Skanning angriber Zenia Stampe

Zenia Stampe, kontroversiel næstformand i de radikale vandt fløjkrigen i Roskilde. (Foto - Radikale)

Næstformand Zenia Stampe (R), kritiserer BT journalist Lars Fogt. (Foto – Radikale)

Folketingsmedlemmet Zenia Stampe (R) har skudt langt over målet i sin kritik af BT og avisens journalist Lars Fogt, fortæller BT’s chefredaktør Olav Skaaning Andersen til Politiken.

Jeg kan ikke forestille mig, at nogen kan tage hende alvorligt“, siger han.

Olav Skaaning Andersen understreger, at han mener, at BT har lavet grundlæggende journalistik ved hjælp af aktindsigt, der har undersøgt forholdene omkring Uffe Elbæk.

Vi er mange der ikke tager Dagbladet BT og dens chef Olav Skaaning Andersen alvorligt.

Godt nok søges der aktindsigt og det behandles også seriøst i chefredaktionen på BT, men det resultat der kommer ud af det, det er IKKE særligt seriøst! For BT indhenter kun ekspertudsagn fra de “eksperter”, der støtter BT’s politiske formål med artiklerne.

Og BT’s overordnede formål, det er:

  1. At så mistillid til Statsminister Helle Thorning-Schmidt
  2. At så mistillid til regeringens politik.
  3. At få Venstre frikendt i skattesagen.
  4. at få Stephen Kinnock dømt skattepligtig i Danmark.
  5. At få genindsat Lars Løkke som statsminister for enhver pris.

At BT så mister oplag på den forfejlede journalistiske profil, det bekymrer ikke den tidligere sportsjournalist Olav Skaning Andersen på BT. Han fortsætter ufortrødent med BT’s manglende seriøsitet og journalistiske profil.

Men det må slutte på et tidspunkt, for oplaget kan ikke fortsat falde i en uendelighed…………..

Share This Post

BT’s kampagner er uhæderlig journalistik………

Den altoverskyggende BT kampagne i Olav Skaaning Andersens chefredaktør tid er Helle Thorning og Stephen Kinnocks personlige skatteforhold, som har kørt over flere år med meget lidt hensyntagen til sagens rette substans, men snarere et forsøg på karaktermord på oppositionslederen og senere statsministeren. Det er forbigået redaktionen på BT, at sagen er afsluttet, men den gik ikke Venstres og BT’s vej.

Dagbladet BT skriver den 23. juni 2010, at Stephen Kinnock ikke betaler skat i Danmark. Helle Thorning-Schmidt afviser flere skatteeksperters kritik med, at han “bor og arbejder” i Schweiz og er i Danmark færre end 180 dage årligt. Skat indleder en undersøgelse.

BT forsætter deres dækning af sagen baseret på enkeltstående vidneudsagn og ikke mindst “eksperter” som dækker BT’s formål af at ødelægge oppositionslederen politisk for at få genvalgt Lars Løkke Rasmussen der på dette tidspunkt er håbløst bagud i meningsmålingerne. Eksperter og vidneudsagn der taler for ægteparrets skattesag sorteres skånselsløst fra af redaktionen på BT.

Skat Københavns afgørelse i Helle Thorning-Schmidt (S) og Stephen Kinnocks skattesag landede på mystisk vis på dagbladet BT, en uges tid inden der blev udskrevet folketingsvalg i august 2011. Det skriver Berlingske 7. november 2012, der har de nye oplysninger fra anonyme kilder.

BT har kategorisk afvist at afsløre noget som helst over for den igangværende Skattesagskommission med henvisning til kildebeskyttelsen. Politisk betinget lækage. Oplysningen om, at BT-journalister fik kendskab til afgørelsen en uge før valgkampens start, kan meget vel betyde, at hensigten med lækken var at skade Helle Thorning-Schmidts valgkamp.

Der er her værd at bemærke chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT, stædigt har fastholdt lækken om skattesagen skete en uge før valget i 2011, det er en direkte løgn jævnfør oplysningerne til Berlingske.

Politiken, den 16. maj. 2012 : BT kampagne mod Henrik Sass Larsen og Tommy Kamp, Køge.
Socialdemokraten Henrik Sass Larsen går i frontalangreb på BT, efter at anklagemyndigheden har droppet tiltalen om bedrageri mod hans ven og partifælle, Tommy Kamp.

Jeg er i mild grad chokeret over, at man kan igennem et år kører en så altomfattende og svinsk kampagne, som BT har kørt baseret på nogle menneskers udsagn, hvorefter det viser sig, at de pågældende mennesker har løjet“, siger han.

BT fortsætter smædekampagne mod 3F:
3F Vejle fulgte vedtægterne og en advokatvurdering, da de udbetalte fratrædelsesgodtgørelse til den tidligere formand og næstformand, der var blevet afsat ved en mistillidserklæring. Alligevel bruger BT sagen som en del af deres kampagne mod 3F Vejle.
Ligesom tidligere baserer dagens artikel ”3F-chefer i Vejle forgyldt” sig kun på en enkelt navngivet kilde, der tidligere har været i konflikt med 3F Vejle. Som ekspert bruger BT en advokat, der siger, at begge synspunkter – også 3Fs – i sagen kan forsvares, og at det er svært at sige, hvem der har ret. Det tyder altså ikke på, at BT er blevet grundigere i deres research, selv om de tidligere har måtte erkende, at det var en direkte usandhed, at de skrev, at en 3F-medarbejder tog livet af sig i forbindelse med en retssag.

 

Disse eksempler er beviser på,  der drives uhæderlig journalistik på Dagbladet BT.

En kritisk journalistik er god og gavnende for demokratiet i Danmark og er det det bedste værn mod korruption og magtmisbrug i magtens korridorer. Men når BT bedriver uhæderlig journalistik og fra vælger ekspert udsagn, der strider mod bladet politiske mål at ødelægge oppositionslederen, så er det ødelæggende for det danske demokrati.

 

Hvad har BT af læsere?

Det har jeg undersøgt:
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2012 – 59.401 aviser på hverdage. (-13%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2011 – 66.547 aviser på hverdage. (-2,6%)
Kontrolleret oplagstal for BT 1. halvår 2010 – 68.372 aviser på hverdage.

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen, BT fra 1. februar 2010


Olav Skaaning Andersen er ansat som chefredaktør på B.T den 1. februar 2010 og må stå som ansvar for BT’s journalistiske profil. Der er værd at bemærke bladets oplagstal falder dramatisk, da Olav Skaaning Andersen har haft fuld indflydelse på driften af BT.

Wikipedia.dk skiver om Olav Skaaning Andersens profil:
” (Dele af) denne artikel er eller antages at være en selvbiografi. Det er imod Wikipedias normer og betyder, at artiklen helt eller delvis bør omskrives af en uafhængig person eller slettes. I mellemtiden anbefaler vi læserne at tage dette med i betragtning under læsningen”.

Journalistens fagfestival:

Til weekendens (Uge 45 -2012) fagfestival skal folketingets formand, Mogens Lykketoft, interviewe chefredaktør på BT, Olav Skaaning Andersen. Det kommer blandt andet til at handle om kampagne-journalistik.

Under overskriften “Hævnens Time” får fire politikere lov til at rette skytset mod chefredaktørerne til fagfestivalen. En af politikerne er tidligere statsministerkandidat for Socialdemokraterne Mogens Lykketoft, der skal interviewe Olav Skaaning Andersen, chefredaktør på BT.

Jeg vil afæske ham, hvilke principper han har for sin journalistiske linje og valget af ‘kampagne-temaer’ i BT og selvfølgelig konfrontere ham med nogle konkrete eksempler. Det sker med baggrund i mit ønske om, at medierne bidrager til at informere borgerne, så de er vel rustede til at udøve deres demokratiske rettigheder,” skriver Mogens Lykketoft i en mail til journalisten.dk.

Jeg håber Mogens Lykketoft kan afæske hr. Olav Skaaning Andersen sandheden om BT’s kampagner, men det er en stor opgave han har påtaget sig på mandag!

Share This Post

Skjulte skatteminister Troels Lund Poulsen ændret skattepraksis…..

Venstres skatteminister Troels Lund Poulsen skjulte ændret skatteprasis for at ødelægge politisk modstanders troværdighed.

Venstres skatteminister Troels Lund Poulsen skjulte ændret skattepraksis for at ødelægge politisk modstanders troværdighed.

Nu forsøger de borgerlige medier BT, Berlingske, TV2 og TV2 News igen at redde deres venner – skatteministrene Peter Christensen og Troels Lund Poulsen (og den grå eminence Lars Løkke) – med deres forsøg på at bringe statsminister Helle Thorning-Schmidt i miskredit i SkatteGATE sagen.

Hun afholder sig klogeligt fra at kommentere “SkatteGATE” så længe Skattekommissionen arbejder på at afdække sagsforløbet.

Problemet er Skat har ændret praksis, og ikke meldt det ud.
Men er det Venstres skatteministrene Troels Lund Poulsen og Peter Christensens ansvar?

De havde ansvaret for Skat i den tid, hvor praksis blev ændret!!! Det glemmer Berlingske at fortælle…………. og de andre Venstre venlige medier, som BT, TV2 og TV” News er også tavs om det, for det tjener ikke deres mål og hensigter, at oplyse de danske vælgere objektivt om det.

Så her er en pind til ekstra til deres “Magtmisbrug”. Begge havde mere travlt på at få Thorning dømt og dermed opnå genvalg for Lars Løkke Rasmussen og hans regering.

Daværende skatteminister Peter Christensen var meget aktiv i sin kritik og kaldte Helle Thorning-Schmidt og hendes mand Stephen Kinnock for skattesnydere.

Troels Lund forsøgte i det skjulte at stemple Stephen Kinnock for homoseksualitet. Han arbejdede meget aktivt for at få omstødt Stephen Kinnocks skattefritagelse, hvilket forklarer Skat ikke meldte den ændrede ændrede skattepraksis på området ud. Et arbejde, der gik langt ud over skatteministerens kompetence og normale arbejdsområde, blandt andet ved han lagde et betydeligt pres på Skatterådet, for at få det til at omstøde Skat Københavns afgørelse i skattesagen.

Kunne Troels Lund Poulsen fastholde den gamle praksis, så var der skattepligt for oppositionslederens mand! Det skriver Berlingske i dag!

Men i sidste ende, er det magtmisbrug fra de to Venstre skatteministres side, der har ført til Berlingske historie om Stephen Kinnocks skattesag, hvor TV2, TV2 News og BT som per rygmarvsrefleks har givet skattesagen ekstra gas, som den ikke fortjener!

Share This Post